Med händerna i leran - En bok om Kerstin Danielsson
"Med händerna i leran” heter den mycket läsvärda och utsökt illustrerade bok som givits ut i samband med utställningen. Och det stämmer förstås på pricken: Kerstin Danielsson var rent faktiskt en jordnära person – men samtidigt en högst fantasirik och känslig konstnär som förmådde lyfta de enkla vardagsformerna till rena konstobjekt med stark personlig utstrålning."
Ur recension av Inger Landström, Borås Tidning
Boken porträtterar en mångfacetterad konstnär med ett djupt personligt språk och ett
stort intresse för äldre kulturers keramik från hela världen. Utbildningen vid
den ansedda Rhode Island School of Design i USA under 1960-talet gav Kerstin
Danielsson ett fritt förhållningssätt till leran och en internationell
orientering. Efter hemkomsten till Sverige etablerade hon sig som en av landets
främsta keramiker.
Love Jönsson har
tittat på Kerstins egen samling av keramik och placerar in hennes produktion i
ett större sammanhang. Lisbet Ahnoff reflekterar kring Kerstins formspråk och
uttryck. Bokens redaktör, Theo Ågren skriver om Kerstins liv och livsmiljö samt
om två traditionella bränntekniker.
Boken beskriver ett konstnärskap som präglades av ett lustfyllt förhållningssätt till hantverket och ett ständigt experimenterande med form och färg, men också av en stor sorg.
Boken beskriver ett konstnärskap som präglades av ett lustfyllt förhållningssätt till hantverket och ett ständigt experimenterande med form och färg, men också av en stor sorg.
DIPLOPIA - En undersökning av dubbelhet OPEN WEEK Gothenburg Designfestival 2017 11 24
Konstnärligt utvecklingsprojekt (KU), samarbete med Thomas Laurien. HDK, Högskolan för design och konsthantverk vid Göteborgs Universitet
Projektet är en fortsättning på pilotprojektet Störning: snedsteg och irritationer i människans visuella perception.
Den övergripande frågeställningen i projektet har varit: Kan vi genom hur vi utformar rum och objekt skapa utrymme för en annan läsning av verkligheten?
När vi byggt färdigt rummet insåg vi att vi också byggt en scenografi, och vi ville fylla den med något. En tanke föddes om att bjuda in våra kollegor till ett samtal om hur de ser på att arbeta med ett utforskande förhållningssätt till design och konst.
Samtalen filmades och klipptes ihop till filmen Tankar om konstnärligt utforskande arbete.
Medverkande i filmen är: Eva Dahlin, Linda Holmer, Eva Erwander, Pontus Johansson, Theo Ågren och Thomas Laurien. Filmen och installationen visas på HDK, rum 611 fredag 24 november kl. 11 - 18
Projektet är en fortsättning på pilotprojektet Störning: snedsteg och irritationer i människans visuella perception.
Den övergripande frågeställningen i projektet har varit: Kan vi genom hur vi utformar rum och objekt skapa utrymme för en annan läsning av verkligheten?
När vi byggt färdigt rummet insåg vi att vi också byggt en scenografi, och vi ville fylla den med något. En tanke föddes om att bjuda in våra kollegor till ett samtal om hur de ser på att arbeta med ett utforskande förhållningssätt till design och konst.
Samtalen filmades och klipptes ihop till filmen Tankar om konstnärligt utforskande arbete.
Medverkande i filmen är: Eva Dahlin, Linda Holmer, Eva Erwander, Pontus Johansson, Theo Ågren och Thomas Laurien. Filmen och installationen visas på HDK, rum 611 fredag 24 november kl. 11 - 18
Man and Nature Göteborgs Konstförening 2016 02 20 - 2016 03 13
Jesmonite, paint
Jesmonite, paint, concrete
Jesmonite, paint
Björn Hegardt & Theo Ågren: The White Paper Oslo S 10 sept - 23 november 2015
An invisible force of nature has caused large sheets of paper to fly along the façade of Oslo S. In this frozen moment a whirlwind shifts the perspective. In the eye of the storm, on the inside of the façade, the sheets are of normal size whilst along the façade they are over dimensioned.
The inspiration for the installation is the A4 sheet, the international standard designed by Walter Porstmann in 1922. Norway was one of the first countries to introduce the A format, in 1926, following a recommendation by the Deutsches Institut for Normung. Today the A format is used by almost all countries worldwide.
What does a piece of paper mean? To be without valid papers, to be paperless, has unfortunately become a familiar term for all and a reality for many. The blank page is often seen as the symbol of a growing bureaucracy, where papers are passed around in the public’s interest. The blank page also suggests opportunity and new beginnings.
The intention of the A4 standard was to create order in chaos, to streamline, to create a universal format that everyone could agree on so that exchange and contact between countries and people would be facilitated. In the limitations of its format lie a big idea, one of freedom and understanding.
Installation in collaboration with Kulturbyrået Mesén, Rom for Eiendom.
The intention of the A4 standard was to create order in chaos, to streamline, to create a universal format that everyone could agree on so that exchange and contact between countries and people would be facilitated. In the limitations of its format lie a big idea, one of freedom and understanding.
Installation in collaboration with Kulturbyrået Mesén, Rom for Eiendom.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)