Med händerna i leran - En bok om Kerstin Danielsson


"Med händerna i leran” heter den mycket läsvärda och utsökt illustrerade bok som givits ut i samband med utställningen. Och det stämmer förstås på pricken: Kerstin Danielsson var rent faktiskt en jordnära person – men samtidigt en högst fantasirik och känslig konstnär som förmådde lyfta de enkla vardagsformerna till rena konstobjekt med stark personlig utstrålning." 

Ur recension av Inger Landström, Borås Tidning

Boken porträtterar en mångfacetterad konstnär med ett djupt personligt språk och ett stort intresse för äldre kulturers keramik från hela världen. Utbildningen vid den ansedda Rhode Island School of Design i USA under 1960-talet gav Kerstin Danielsson ett fritt förhållningssätt till leran och en internationell orientering. Efter hemkomsten till Sverige etablerade hon sig som en av landets främsta keramiker.
   Love Jönsson har tittat på Kerstins egen samling av keramik och placerar in hennes produktion i ett större sammanhang. Lisbet Ahnoff reflekterar kring Kerstins formspråk och uttryck. Bokens redaktör, Theo Ågren skriver om Kerstins liv och livsmiljö samt om två traditionella bränntekniker.
   Boken beskriver ett konstnärskap som präglades av ett lustfyllt förhållningssätt till hantverket och ett ständigt experimenterande med form och färg, men också av en stor sorg.





DIPLOPIA - En undersökning av dubbelhet OPEN WEEK Gothenburg Designfestival 2017 11 24


Konstnärligt utvecklingsprojekt (KU), samarbete med Thomas Laurien. HDK, Högskolan för design och konsthantverk vid Göteborgs Universitet
   Projektet är en fortsättning på pilotprojektet Störning: snedsteg och irritationer i människans visuella perception.
Den övergripande frågeställningen i projektet har varit: Kan vi genom hur vi utformar rum och objekt skapa utrymme för en annan läsning av verkligheten?
   När vi byggt färdigt rummet insåg vi att vi också byggt en scenografi, och vi ville fylla den med något. En tanke föddes om att bjuda in våra kollegor till ett samtal om hur de ser på att arbeta med ett utforskande förhållningssätt till design och konst.
Samtalen filmades och klipptes ihop till filmen Tankar om konstnärligt utforskande arbete.
Medverkande i filmen är: Eva Dahlin, Linda Holmer, Eva Erwander, Pontus Johansson, Theo Ågren och Thomas Laurien. Filmen och installationen visas på HDK, rum 611 fredag 24 november kl. 11 - 18 







Från inspelningen av Tankar om konstnärligt utforskande arbete, Theo Ågren och Eva Dahlin i samtal. Foto: Thomas Laurien

Exhibition, Kinna Kyrka 2017 08 23 - 2017 08 27

Man and Nature, jesmonite, paint, stool, 2017




Man and Nature, jesmonite, paint, 2016



Barbeque, after A. Böcklin, jesmonite, paint, readymade, 2017

Galleri 54, samlingsutställning 2017 04 21 - 2017 04 23


Barbeque, after A. Böcklin readymade, painted jesmonite

Bjørn Hegardt & Theo Ågren: Lightness of Matter, Østfold kunstsenter 30.april – 5.juni 2016


Lightness of Matter er en del i prosjektet A Study of Free Fall & Levitation. Prosjektet dreier seg om å utfordre gravitasjonen med hverdagslige gjenstander og material, men også om situasjonen da alt faller sammen.

Poster: arianespanier.com 








                       

Man and Nature Göteborgs Konstförening 2016 02 20 - 2016 03 13

Jesmonite, paint




 Jesmonite, paint, bronze






Jesmonite, paint, concrete





























Jesmonite, paint

Björn Hegardt & Theo Ågren: The White Paper Oslo S 10 sept - 23 november 2015




An invisible force of nature has caused large sheets of paper to fly along the façade of Oslo S. In this frozen moment a whirlwind shifts the perspective. In the eye of the storm, on the inside of the façade, the sheets are of normal size whilst along the façade they are over dimensioned.
The inspiration for the installation is the A4 sheet, the international standard designed by Walter Porstmann in 1922. Norway was one of the first countries to introduce the A format, in 1926, following a recommendation by the Deutsches Institut for Normung. Today the A format is used by almost all countries worldwide.
What does a piece of paper mean? To be without valid papers, to be paperless, has unfortunately become a familiar term for all and a reality for many. The blank page is often seen as the symbol of a growing bureaucracy, where papers are passed around in the public’s interest. The blank page also suggests opportunity and new beginnings.
The intention of the A4 standard was to create order in chaos, to streamline, to create a universal format that everyone could agree on so that exchange and contact between countries and people would be facilitated. In the limitations of its format lie a big idea, one of freedom and understanding.

Installation in collaboration with Kulturbyrået Mesén, Rom for Eiendom.